Doelmatige Dynamische Data Dashboards

Met één blik weet je of je op de goede weg zit

Business Intelligence rapportages en dashboards kunnen verschillende doelen hebben: signaleren, rapporteren of analyseren en verklaren. 

Roadmap richt (Power) BI rapporten doelmatig in, passend bij jouw data- en informatiebehoefte.


KPI dashboard

Een KPI-dashboard is een veelgebruikte rapportagevorm waarin cijfers over belangrijke bedrijfsdoelstellingen centraal staan. Het helpt je snel te zien of je KPI-doelwaarden worden gehaald.

Voorbeeld: Het management wil de winst met 15% verhogen, dit kann door nieuwe klanten aan te trekken, meer te verkopen aan bestaande klanten en/of de operationele activiteiten efficiënter te maken.

Het dashboard richt zich in dit voorbeeld op 3 KPI’s:

  1. omzet uit new business;
  2. upsell aan huidige klanten;
  3. de ratio projectkosten t.o.v. projectopbrengst.

De best practices van Roadmap bij een dashboard implementatie:

Less is more

Het bekende dogma 'Less is more' is het uitgangspunt van een KPI-dashboard. Alleen de belangrijkste meetwaarden rondom de bedrijfsdoelstellingen worden gevisualiseerd, zodat snel duidelijk is wat de status is.

Deze data moet op één scherm passen en overzichtelijk blijven. Er zit dus niet veel diepgang in een KPI-rapportage, daar zijn andere rapporten bruikbaar voor. Een overvol dashboard met te veel informatie verliest dan juist zijn signaalfunctie en waarde.

Targets

Een goed KPI dashboard geeft je niet alleen de actuele cijfers over je KPI's, maar ook hoe die zich verhouden tot de gewenste situatie. Zit je op koers t.a.v. je target of je benchmark?

Afhankelijk van jouw wensen verrijkt Roadmap jouw KPI's met een doelwaarde, bijvoorbeeld op basis van een ophoging met een bepaald % t.o.v. vorig jaar, een bedrijfseigen dataset met opgestelde targets of een benchmark met een normering.

Segmenteren

Door interactieve selectie-opties in de BI tool, is het mogelijk je KPI's vanuit verschillende hoeken te bekijken. Selecteer en vergelijk op regio, periode, en andere voor jou relevante segmenten zoals afdeling, productgroep of klantsegment. Visualisatietools zoals PowerBI hebben intuitieve interface die dit gemakkelijk voor je maken.

Verdieping

Stel: het doel voor de marketingafdeling is om 20 leads per maand aan te dragen bij sales. Het dashboard geeft aan dat je boven target presteert met 24 leads per maand, de marketeers zijn erg tevreden... Toch...?

Wat als deze leads niet converteren, of de kosten per lead veel hoger zijn dan gewenst?

Roadmap helpt je jouw KPI dashboard te voorzien van interacties naar verdiepende rapporten, die meer specifieke data over de onderliggende bedrijfsprocessen tonen. 

Maatwerk

Iedere rol heeft een eigen informatiebehoefte. En iedere afdeling eigen KPI's. (die allen bijdragen aan het grotere bedrijfsdoel). In het voorbeeld hierboven zijn 3 KPI's benoemd, die ook ieder weer door andere rollen/ afdelingen worden uitgevoerd, bjivoorbeeld:

  1. omzet uit new business -> manager sales
  2. upsell aan customer base -> account manager
  3. de ratio projectkosten t.o.v. projectopbrengst. -> operations manager

Het is mogelijk om meerdere gebruikers toegang te geven tot een dashboard. Maar ook om dashboards te filteren op functie of rol, zodat de gebruiker alleen de data getoond die specifiek voor hem of haar in het kader van zijn of haar functie is samengesteld.

Ook is het desgewent mogelijk om KPI dashboard te ontwikkelen die is toegesneden op de rol of afdeling. Een KPI dashboard voor de CEO zal hoogover cijfers over de eerdergenoemde drie KPI's bevatten, en krijgen de manager sales, accountmanager en de manager operations hun eigen dashboard met KPI's die meer gericht zijn op de operatie.

Hulp nodig bij het opstellen en visualiseren van de juiste KPI’s? Roadmap helpt je vooruit!


Analyse-rapporten

Een KPI-dashboard heeft vooral een signaalfunctie en richt zich op 'wat' er gebeurt, maar verklaart niet 'waarom'.
Voor de 'cijfers achter de cijfers' is meer verdieping nodig via een BI-rapport met uitgebreide analysemogelijkheden.

Analyse-rapporten worden gebruikt om specifieke problemen en uitdagingen te onderzoeken, patronen en trends te ontdekken.

Mogelijke invalshoeken zijn:

  • Procesgericht: zijn sommige salesmanagers effectiever door een andere aanpak? 
  • Klantgericht: zijn bepaalde klanten meer ontvankelijk voor specifieke aanbiedingen of product-markt combinaties?
  • Product-/dienstgericht: combineren sommige diensten of producten beter met anderen?

Belangrijk is dat stakeholders en beslissers weten welke vragen zij moeten stellen om tot relevante inzichten te komen: het startpunt van sturen op data.

Voorbeelden van dasboards

Afhankelijk van vakgebied, branche en/of afdeling is het mogelijk om dashboards te ontwikkelen voor verschillende organisatiedisciplines, denk aan:

  • Finance dashboards
  • Human Resources (HR) / recruitment dashboard
  • Klantenservice / service desk dashboard
  • Inkoop / voorraad / warehouse / supply chain dashboard
  • Marketing / Sales dashboard
  • Onderhouds dashboard
  • Planning- / Projectmanagement dashboard

De lijst met mogelijkheden is eindeloos. 

Roadmap helpt je om snel inzicht te krijgen in de voortgang van bedrijfsdoelstellingen en met verdiepende analyse-rapporten waarmee je je bedrijfsprocessen kunt optimaliseren.