Blijf actueel, relevant en competitief

Onderbouw je marketingstrategie met data

Je markt is continue in beweging. Het is dus belangrijk dat je hierin actueel, relevant en competitief blijft.

Door kennis uit inzichten over je klanten, concurrenten, bedrijfsvoering en marketinginspanningen succesvol toe te passen, kun je je dienstverlening verbeteren, je onderscheiden van concurrenten en je klanten effectiever bereiken.

Onderbouw je marketingstrategie dus met data, Roadmap helpt je op weg!


Data driven: thema of tekortkoming?

'Data Driven Marketing' is een actueel thema in de marketingwereld. Maar behoort marketing niet altijd data-gedreven te zijn? Hoe kun je immers je markt bewerken, zonder kennis over de spelers, klanten en behoeften binnen die markt?

De overbodige toevoeging 'Data Driven' legt de tekortkoming bloot dat marketing vaak onvoldoende datagedreven wordt aangepakt. Hier zijn meerdere redenen voor aan te wijzen.

Bedrijfsblindheid

Veel organisaties beredeneren zaken vanuit het huidige of gewenste perspectief, zonder te onderzoeken of dit past bij de verwachtingen van (potentiële) klanten, voorbeelden hiervan zijn:

  • Medewerkers zijn niet hetzelfde als klanten, maar vullen toch zaken in vanuit hun eigen perspectief, vooral als er sprake is van onvoldoende klantinzicht;
  • Huidige klanten zijn misschien wel niet (meer) je ideale toekomstige klanten: naarmate je organisatie groeit en ontwikkelt kan je ideale klantprofiel veranderen, of past de bedrijfsprofilering niet meer;
  • Je hebt geen inzicht of je onderscheidend bent ten opzichte van concurrenten;
  • Je interne cultuur past wellicht niet bij wat je klant aanspreekt;
  • De kanalen waarop jij je bevindt zijn wellicht niet de kanalen waarop je klant zich bevindt, en de informatie die je aanbiedt niet hetgeen wat zij zoeken;
  • Je prijspeil matcht wellicht niet met de waardeperceptie van de klant.

Roadmap helpt je met het onderzoeken en naar boven halen van deze inzichten met behulp van klantonderzoeken.

Beslissen zonder onderbouwing

Veel organisaties rijden op de 'automatische piloot'. Soms met recht: ondernemers hebben vaak een goed 'richtingsgevoel' en nemen besluiten op basis van deze intuïtie of emotie.

Maar wat als je richtingsgevoel je in de steek laat, en de beslissing moet worden genomen om linksaf of rechtsaf te gaan, waarheen ga je dan? Met Business Intelligence heb je een navigatiesysteem bij de hand die je bedrijf helpt de goede richting op te sturen. Roadmap helpt je hiermee!

Verkeerde attributie

Er is veel meetbaar in de online marketingwereld, maar hier zitten ook valkuilen in. Vaak gaat het mis bij de attributie aan marketingkanalen.

Marketeers hebben de bewijsdrang om de ROI van hun inzet te bewijzen en advertentieplatforms zoals Meta en Google willen dat je blijft terugkeren en investeren en eisen te veel eer op voor veel conversies die sowieso zouden hebben plaatsgevonden.   

  • Iemand die je al een jaar volgt op LinkedIn, gunt je een opdracht
  • Iemand die je merknaam zoekt na je aanwezigheid op een vakbeurs, download een brochure.
  • Iemand die terugdenkt aan een behulpzame video van een half jaar terug, bezoekt je site en neemt een abonnement op je service.

Dit zijn conversies die je niet direct kunt relateren aan een herkomst, maar waar wel veel marketinginspanningen achter zitten. Zoek de effectiviteit van je marketinginspanningen daarom niet (alleen) in directe relatie tussen advertentie en conversie.

Roadmap helpt je attributie te modelleren door je complete marketinginvesteringen (content creatie, ads, PR, etc.) te relateren aan de complete effectiviteit (aantal volgers, gem. aantal reacties, zoekopdrachten op je merk, etc.).

Het ontbreken van een marketingproces

Een veelgemaakte fout is dat stappen in het marketingproces worden overgeslagen. Veel mensen, zelf marketeers(!), stellen adverteren gelijk aan marketing. Veel adverteerders noemen zichzelf marketeers. Dit terwijl advertising slechts een fractie is van het marketingproces.

Marketing is namelijk het proces van alle activiteit die een bedrijf uitvoert om de verkoop van producten of diensten te bevorderen. Dit proces begint bij een gedegen analyse: van je markt, je klant, je concurrenten en last but not least de eigen marketingmix: het resultaat van de tactische invulling van de 4P's. 

Vanuit die analyse kunnen doelen en strategie worden onderbouwd: welke doelmarkt kiezen we, hoe onderscheiden we ons daar, welke informatie vindt onze klant belangrijk en waar/wanneer zoeken zij naar informatie? Uiteraard komt data bij meerdere facetten van het marketingproces: het doormeten van KPI's, het monitoren van prestaties.

Deze analyse beslaat een 1/4 van je marketing inzet, de andere 3/4 gaat uit naar segmentatie, strategie en executie, en vanuit die executie ga je weer evalueren. Binnen de executie kies je voor de inzet van 4P's, waar promotie er één van is. Binnen promotie vallen weer diverse activiteiten, waarvan advertising er één is, andere activiteiten zijn bijvoorbeeld Events, PR en Social Media.

Roadmap helpt je bij het in kaart brengen van je markt, klant, concurrentiepositie en de effectiviteit van je marketingmix.

Eenzijdige focus op digital advertising

In tactieken zoals online pay-per-click-(zoek)advertenties wordt door miljoenen bedrijven jaarlijks aan miljarden geïnvesteerd. Zoals eerder aangegeven hebben marketeers de bewijsdrang om de ROI van hun inzet te bewijzen en advertentieplatforms zoals Meta en Google geven hun daarvoor ook munitie.

Dit zorgt er vervolgens voor dat er minder geinvesteerd wordt in de minst meetbare marketingkanalen, omdat de ROI lastig is te bewijzen en tijd nodig heeft. Maar juist kanalen zoals content marketing, organische sociale mediamarketing en PR presteren vaak het beste.

Want als iemand op je merknaam zoekt, of via een advertentie een conversie of klik maakt, dan doen zij dit omdat ze je kennen of vertrouwen. 

Wees daar aanwezig waar je doelgroep ook is. Doe intensief onderzoek naar welke onderwerpen je doelgroep graag zoekt en leest en op welke kanalen. En nee, dan bedoelen we niet: "Tik-Tok, want daar zit iedereen." Iedereen zit ook op de snelweg of op Netflix, maar daar heb je ook geen marketingstrategie voor.

Bij Roadmap zien we KPI's als:

  • groei van direct verkeer;
  • zoekverkeer op je merknaam;
  • organische volgers;
  • interacties met je content
  • conversieratio

daarom als minstens zo belangrijke KPI's als de ROI van je advertenties!


3C-marketing analyse voor waardevolle inzichten

Vanuit ruime ervaring in (digital) marketing en commerce, heeft Roadmap de kennis en expertise om data uit jouw marketingactiviteiten en marktinformatie te transformeren naar waardevolle inzichten. 

Hiervoor wordt de 3C-analyse methode gehanteerd. Dit staat voor Customer, Competition en Company.*

Customer

  • welke doelgroep moet ik benaderen,

Competition

Vragen waar Data Driven Marketing antwoord op kan geven:

  • welk marktsegment ben ik ondervertegenwoordigd
  • wat is de gap tussen mij en mijn concurrenten
  • hoeveel potenteit, rek en groei zit er in
  • , wie zijn de gevestigde spelers die ik hiern moeten concurreren
  • welke spelers bedreigen mijn positie.
  • Wat is mijn marktaandeel, naamsbekendheid en propensity to buy, merkvoorkeur?
  • waarom presteert deze campagne slecht” of “waarom verkopen we minder product X” ?

Company

 

Uitgebreide kennis over je markt

Ontzettend goede kennis over je klant

Kennis over je product of diensten

Kennis over de effecten van je marketingcommunicatie

  • Weten wat je klant écht zoekt en verlangt 
    • Zoekgedrag in SEO en SEA
    • Kwalitatief klantonderzoek
    • Kwantitatief gebruikersonderzoek (website heat- en clickmaps)
  • Weten of je product nog voldoet en prijs/kwaliteit in balans is.
  • welk marktsegment ben ik ondervertegenwoordigd
  • wat is de gap tussen mij en mijn concurrenten
  • hoeveel potenteit, rek en groei zit er in
  • , wie zijn de gevestigde spelers die ik hiern moeten concurreren
  • welke spelers bedreigen mijn positie.
  • Wat is mijn marktaandeel, naamsbekendheid en propensity to buy, merkvoorkeur?
  • waarom presteert deze campagne slecht” of “waarom verkopen we minder product X” ?

*In deze volgorde wordt er ook geanalyseerd, om de neiging te voorkomen data over de eigen organisatie als de standaard te gebruiken voor het analyseren van concurrenten en klanten. Daarnaast is het begrijpen van de klant het belangrijkste in marketing.

Hulp nodig om inzicht te krijgen in jouw marktomgeving?


Online marketing data audits

Vanuit de ruime ervaring in online marketing, kan Roadmap jouw organisatie ook voorzien van een online marketing audit, scan of second opinion. Roadmap neemt je stuur dus niet uit handen, maar helpt je met navigeren.

Online marketing scan

Een online marketing scan kan bij Roadmap al uitgevoerd worden tegen een tarief van €400,-. Hiervoor neemt Roadmap je Google Analytics, Search Console, Google Ads en je Tag Manager omgevingen onder de loep, en geeft je antwoord op vragen als:

  • Zijn de instellingen van je digitale kanalen passend voor je organisatie?
  • Meet je conversies juist door en zijn je attributie-instellingen passend?
  • Zijn alle mogelijke connecties tussen advertentieplatformen en je website goed gelegd en ingesteld?
  • Zijn je advertising accountsgoed ingericht?
  • Waar liggen knelpunten in je technische SEO?
  • Geven de rapporten in je marketingkanalen je de juiste inzichten?

Maatwerk is mogelijk om ook andere (social) advertising kanalen onder de loep te nemen zoals Meta, LinkedIn en Bing.

Online marketing audit

Een online marketing audit is een verklarende analyse naar de prestaties van je online marketingmix. Je huidige website en campagnes worden kritisch geanalyseerd, zowel op techniek als inhoud, Ook worden je online marketing doelstellingen grondig geanalyseerd: wat is er nodig om ze te behalen en welke KPI's zijn relevant om ze te halen?

Denk aan vragen als:

  • Is mijn online marketingmix in evenwicht?
  • Besteed ik aandacht aan de juiste werkzaamheden?
  • Besteed ik mijn marketingbudget op de juiste manier?
  • (Hoe) kan ik X posities stijgen voor zoekwoord Y?
  • Hoe target ik de juiste doelgroep?

Vertrouw op de expertise van Roadmap in digital marketing. Met de Online Marketing Audit van Roadmap kun je een gedegen advies en verbeterpunten verwachten voor je online marketing inrichting en uitvoering.

Een online marketing audit is al mogelijk vanaf €800,- , afhankelijk van de omvang van je marketingmix.

2nd opinion

Twijfel je of je huidige samenwerking met je marketingbureau het gewenste effect heeft, of dat een voorgestelde overeenkomst hout snijdt voordat je een handtekening zet? Schakel Roadmap in voor een 2nd opinion!

Vanuit jarenlange ervaring in (digital) marketing kan Roadmap op basis van een analyse van je huidige situatie en het contract(voorstel), snel zien of de logische werkzaamheden, focus, prioriteiten en budgetten worden genoemd of uitgevoerd.

Een 2nd opinion bij Roadmap is al af te nemen vanaf €400,-

Roadmap helpt jouw online marketing naar een hoger niveau te brengen